2016. január 25., hétfő

Ferihegy, újra!

Tavaly december elsején egy újabb látogatást ejtettem meg a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. Mégpedig abból az apropóból, hogy ezen a napon bővítette a kapacitását budapesti járatán az #Emirates: az eddigi A330-as helyett ezentúl triplahetessel repül Magyarországra, minden nap. Fő célunk tehát ez volt eme napon, de azért más érdekességek is lencsevégre kerültek a nap folyamán. Sikerült egy jókora adagot is összehozni, kezdjük is akkor. :)

 A Qatar Airways Dohából érkező járata taxizik az utashíd felé. (lajstrom: A7-AHS)


Természetesen a szállítójárművünk se maradhat el. :) 

És érkezik: A6-EMP, az Emirates Boeing 777-300-asa


Míg mindenki a triplahetessel volt elfoglalva, addig a Ryanair és a Finnair gépei próbáltak "elsomfordálni"... :)

  

Nem kellett sokat várni a következő érdekességre se, körözgetés közben sikerült megpillantanunk Alexát (HA-LXA), a Wizzair első A321-esét, amely London-Lutonról érkezett  A géppel Lutont és Eindhovent repülik, Budapestről.




A 31R kifutópálya végéhez is kinéztünk. ahol a Moszkvából érkező HA-LWB-t is megörökítettük, amint dacol a 20 csomós szembeszéllel leszállás közben.

Kiszolgálás alatt a TAP járata. Nem sokáig lehet hasonló képet készíteni, ugyanis április elejétől megszünteti a Budapest és Lisszabon között közlekedő járatát a portugál légicég.

A charterjáratokat üzemeltető Travel Service diszkontlégitársaságot is üzemeltet, Smartwings néven, így nem ritka, hogy a Smartwings gépei charterjáratként is közlekednek. A képen szereplő gép gyakran fordul meg nyáron a budapesti és debreceni légikikötőkben, leginkább görög, török és egyiptomi úticélokkal.

Magyar lajstromú, teherszállító B737-es - Az ASL Airlines tulajdona.

Induló Ryanair, Madrid felé...

A Qatar A320-asa már indul is visszafelé, felvételünkön épp taxizik a 13L felé.

A reptérlátogatás első része véget ért, az elkövetkezendő órában az Aeroparkban gyarapodó és kiállított gépeket csodáltuk meg, a szomszédblogok szerkesztőivel.
 
LPA-974 aznap különjáratozott, de pihenőjében  sikerült megörökíteni. A 211-es meg durván sosem látott, túl sok információval nem is rendelkezünk róla. A MALÉV Crew-os Toyota meg valami eszméletlenül jó lett! :)

Természetesen a nagy öregek sem maradhatnak ki, az itt kiállított gépekről alábbi szösszeneteket a Légiközlekedési Kulturális Központ oldaláról idézem. Mindenképpen érdemes az oldalukat meglátogatni, ugyanis rengeteg, általam nem bemutatott gépekről, kiszolgáló járművekről kaphattok információkat és történeti áttekintést. :)

 Az Aeroparkban kiállított, HA-LCG lajstromjelű gép a Malév ötödik Tu-154-eseként 1975. november 24-én érkezett Ferihegyre, majd rögtön forgalomba állították. Már továbbfejlesztett, Tu-154B változatként, ICAO CAT I minősítéssel került Budapestre, majd az első, moszkvai nagyjavításán, 1980. december végén alkalmassá tették ICAO CAT II leszálláshoz. Ekkor kapta meg Tu-154B-2 típusjelet is. Utolsó forgalmi útját 1992. július 31-én teljesítette Heraklionba. Ezután hosszú ideig a műszaki előtéren várta sorsa alakulását, majd a Közlekedési Múzeum tulajdonába került és 1994. szeptember 24-én átvontatták jelenlegi helyére, Aeroparkba. A repülőgép 21554 órát repült, 13803 leszállással.
Az Aeropark Il-14-ese 1957-től a szovjet légierőnél szolgált és a 04-es oldalszámot viselte. 1970-től a Déli Hadseregcsoport Légierő PCs 226. szállító ezrednél szolgált. Utolsó bázisrepülőtere a NDK-beli Sperenberg volt, ahonnan 1981-ben az Ukrajna területén lévő Mirgorod város katonai repülőterére került tárolási célból. 1987-ben üzembe helyezték és november 25-én repülték át Tökölre, majd december 8-án Ferihegyre, eredeti katonai festéssel, ahol átadták a Magyar Néphadsereg részére. Majdnem két év tárolás után 1989. február 23-án ünnepélyesen átadták a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumnak. Összesen 5928 órát repült. Az ajándékként kapott repülőgép sokáig álldogált a műszaki előtér egy félreeső részén, végül 1994-ben átvontatták az Aeroparkba. 2009 őszétől, majd 2010 elején, egy internetes fórumon szerveződött csapat segítségével átfogó felújítási munka kezdődött el rajta, melynek része a teljes, a Malév által üzemeltetett repülőgépek mintája alapján készült külső festés, és a motorok bemutató céljára történő üzembe helyezése. A munka a sikere vezetett ahhoz, hogy a felújítást végző önkéntes csoport 2013-ban megalapította a Magyar Repüléstörténeti Értékmentő Egyesületet, amely mára az Aeroparkot üzemeltető Légiközlekedési Kulturális Központ szerződött partnere.
Az Aeroparkban kiállított HA-YLR lajstromjelű repülőgép 1975. december 17-én érkezett meg Budapestre a Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság (LRI) megrendelésére. 1978-ban beszerelték a S. TFIS 7701 teljes légi ellenőrző berendezést, mely az ICAO II kategóriának felelt meg. Később III kategóriára bővítették, ezután pályaellenőrzésekre, ILS bemérésre és egyéb feladatokra használták. 1987-ben az akkori Malév színekre festették át annyi különbséggel, hogy az ablakok alá felfestették a „Flight Inspection Service” feliratot. A Malévnál történt arculatváltás után 1993-ban az új színtervhez hasonló festést kapott. A repülőgép továbbra is az LRI tulajdonában maradt, de egy LINAIR nevű légitársasággal közösen üzemeltették. A repülőgéppel az LRI a 90-es évek elejétől a környező országokban is igen kedvező visszhanggal végezte a műszeres beméréseket, majd a piaci helyzet változása a repülőgéppel végzett munkarepülések csökkenését is magával hozta. A Jak-40-est sokáig a műszaki előtéren tárolták, majd 2001 tavaszán került az Aeroparkba.
A HA-LBE lajstromjelű, Aeroparkban kiállított repülőgép a Malév negyedik Tu-134-eseként, 1969. április 4-én érkezett Ferihegyre. A flottából elsőként nyugdíjazták, utolsó útja 1987. december 18-án Budapest – Varsó – Budapest volt, Durucz Jenő parancsnokkal a fedélzeten. Ezután sokáig a műszaki előtéren állt, majd festésének javítása után 1991 októberében került az Aeroparkba és egyben a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum tulajdonába. A leállításáig 24167 órát töltött a levegőben, 19499 leszállással.
Sajnálatos tény, hogy mivel az első három Malév-repülőgép mindegyike balesetben vagy katasztrófában fejezte be életútját (a HA-LBA Isztambulban, a HA-LBC Bukarest, a HA-LBD pedig Kijev mellett semmisült meg), az Aeroparkban kiállított HA-LBE repülőgép a legrégebbi megmaradt magyar Tu-134-es.
Nemsokára ismét visszatértünk a belső területre, ezúttal Ferihegy 1 környékén mozgolódtunk. Buszos utazásunk során elhaladtunk az Aeroplex hangárja előtt, ahol rengeteg gép várakozott C-checkre, vagy valamilyen egyéb karbantartásra.


 Szintén itt dekkolt a tavaly novemberben becsődölt orosz Transaero legitársaság 737-esei, melyek mielőtt a lízingelő céghez kerülnek vissza, egy alapos felújításon esnek át. A szintén orosz Nordwind Airlines 737-ese is itt várja sorra kerülését.

Facebook oldalunkon már szerepelt napi képként a Turkish Airlines 737-ese, de ezúttal most más nézőpontból mutatok róla egy képet. A földön várakozó Norwegian-es 737-esek  is karbantartásra érkeztek. A bokrok között pedig a MALÉV utolsóként megmaradt 767-ese bújt meg, (HA-LHBéla) amelyen a reptéri tűzoltóság szokott gyakorlatozni.
Ferihegy 1-en leginkább a polgári kisrepülők és a teherszállítók szoktak parkolni. Gyakori vendég itt többek között a FedEx, a TNT, a UPS, vagy a Cargolux is (utóbbi 747-essel). Ittjártunkkor a TNT és a FedEx képviseltette magát, egy-egy 757-essel. Később azonban találtunk még egy UPS-es 757-est is, de azért még nem szaladunk ennyire előre. :)
Pihenő repülők. 

Elindult a kifutó felé a 777-es, így mi is elfoglaltuk pozícióinkat. Az alábbi képsorokhoz kommentárt nem fűznék hozzá, teljesen felesleges. :)



 

  



Lassan következhetett a kimenetel, de azért a Frankfurtba repülő Lufthansáról futotta még egy képre.

Zárásként pedig következzen a fentebb már megírt 757-es, ami méltó befejezése bejegyzésünknek.
Remélem tetszett ez a beszámoló is. Nemsokára ismét jelentkezünk, de ezúttal már a földről. :)